Co vás v článku čeká?
V rámci marketingu, ale také u dílčích úprav WordPressu, se setkávám s klienty, kteří si vytvořili web sami ihned poté, co se dozvěděli o tomto redakčním systému. Nicméně jelikož jim chybí zkušenosti, často bývají weby problémové pro vyhledávače.
Tento článek není nijak obecný, domluvil jsem se s jednou klientkou v reakci na to, když po mne chtěla provést optimalizaci webových stránek (SEO). Jelikož se známe, nevadilo, když nadhodím kritiku i do éteru. Nicméně nebudu zmiňovat doménu.
Analýza stavu webových stránek
Podívejte se, jak jsem postupně analyzoval webové stránky. Jen zmíním, že webové stránky měly i facebookové stránky, kde bylo 2 500 fanoušků. Tématem webu je bydlení. Články jsou obsáhlé, v rámci obsahové strategie šlo o kvalitní články.
- Hned na začátku byl problém v analytických nástrojích. Webové stránky byly špatně propojeny, žádná návštěvnost se v Google Analytics nezobrazovala. Měřící kód byl na webových stránkách, nicméně jen jako poznámka.
- Robots.txt vypadal v pořádku, byla zde uvedena cesta na sitemapu a zakázaná složka s výsledky vyhledávání na webu a administrace.
- Sitemapa obsahovala stránky, které se opravdu měly posílat do indexu vyhledávačů
- Meta tagy noindex – zde byl největší problém. Stránky byly s noindex – v nastavení WordPressu bylo stále zapnuté “Zakázání procházení a indexování webových stránek”.
Díky poslednímu bodu se stránky nezobrazovaly ve výsledcích vyhledávání (SERPu) – což bylo zásadní. V rámci toho doporučuji všem, komu se nezdá návštěvnost z vyhledávačů nebo že se vůbec nezobrazuje, doporučuji zkontrolovat:
- Přejděte do administrace WordPressu
- V levém menu vyberte “Nastavení” -> “Zobrazování”
- Na stránce vyhledejte “Dostupnost pro vyhledávače”
- Checkbox odtrhněte, pokud chcete webové stránky indexovat a zobrazovat je tedy ve výsledcích vyhledávání

Někdo si může říci, že si dokáže vytvořit webové stránky úplně sám. Nicméně pokud vám chybí zkušenosti, můžete častokrát zapomenout (nebo zcela nic nevědět) o krocích, které je třeba zkontrolovat. Kamarádka vytvářela webové stránky podle návodu, který se dočetla “někde” na internetu. Nechci nijak odsoudit návody, které jsou k dohledání, i tak doporučuji se obrátit na specialisty v oboru, kteří vám s vytvořením webových stránek pomohou. I tak ale musím připomenout, že kamarádka již návštěvnost měla (ačkoli ji zatím měla pouze díky sociálním sítím – Facebooku a Instagramu) – články byly komentovány, sdíleny a hodnoceny. WordPress je tedy dobrý pro správu obsahu webových stránek, nepleťte si však fakt, že samotné vytvoření webových stránek už nemusí být taková hračka. Ano, WP dokáže usnadnit práci a čas s psaním příspěvků a adminováním různých záležitostí, nicméně nezapomínejte, že nejdříve se WordPress musí připravit – proto je dobré mít po ruce specialistu, který vám kdykoliv pomůže.
Po pouhém odtrhnutí checkboxu jsme během měsíce začali generovat návštěvnost – samozřejmě jsme web provedli link buildingovými aktivitami, poněvadž se kamarádka o tento obor nezajímala – i tak zde však byly zpětné odkazy z relevantních webů – často další weby odkazovaly na návody, které byly umístěny na webových stránkách. Nyní to je rok a mohu vám prozradit vývoj návštěvnosti (zaokrouhloval jsem) v prvních měsících.
| Měsíc | Návštěvnost | Porovnání s předchozím měsícem |
|---|---|---|
| 1. měsíc | 200 | – |
| 2. měsíc | 450 | 125% |
| 3. měsíc | 650 | 44% |
| 4. měsíc | 750 | 15% |
Další úpravy
Po těchto výsledcích jsme však pokračovali více do hloubky optimalizace. Web měl velice pěknou šablonu, nicméně na úkor rychlosti načítání – neoptimalizované obrázky, hromada CSS a JS souborů (včetně in-line stylů), zbytečné požadavky do databáze (u statických prvků), neaktivní a nepotřebné pluginy a mnoho dalšího. Šablonu jsme se nakonec rozhodli zanechat, nicméně jsme vytvořili child theme, který jsem upravil – v rámci technických možností v SEO. Na šabloně jsem například upravil:
- sémantiku webových stránek
- nasazení strukturovaných dat
- optimalizaci obrázků při načítání + úprava kódu šablony, aby generovala ALT ke každému obrázku
- zachování webových stránek
- povypínání nepotřebných funkcí a JS souborů + případná náhrada
Závěrem
Jak jsem již říkal, už je to rok, co jsem začal provádět změny. A organická návštěvnost (návštěvnost z neplacených výsledků vyhledávání) stále roste – za poslední 3 měsíce již máme přes 2 000 návštěvníků / měsíc. Závěrem tedy chci říci, že i když máte “krásný a hezký web”, popřemýšlejte, zda od WordPressu čekáte snadnou správu webových stránek, nebo se chcete zaměřit i na tvorbu webových stránek. Jsou to 2 rozdílné obory, zůstaňte hlavně odborníci na svůj obor a pokud se zrovna nepřibližuje tvorbě webových stránek, pak samotné vytvoření webu přenechejte specialistům. Jak jsem již zmiňoval, po kvalitním zpracování webových stránek s následnými úpravami pro jednoduchou správu pak získáte dokonalý nástroj, který vám pomůže zjednodušit si život při práci na webovkách – ať už se bude jednat o tvorbu nových článků, stránek, nebo třeba i o správu produktů.